Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dějepis pro sourozence mrtvých dětí

Promiňte, ale dnes se nebudu snažit ani o vtip, ani o nadsázku, ani o agitaci, ani o přílišnou kritiku či hodnocení, ani o cokoliv jiného. Dnes mě na internetu šokovaly fotky mrtvých ukajinských dětí. Dětí, které se staly obětí občanské války, dětí z "nového Ruska", nejvýchodnější části Ukrajiny, kde vlastní armáda likviduje civilisty hlava nehlava. Kolik je už vlastně obětí dohromady? Kolik lidí muselo překročit hranice a opustit svůj domov? Kolik lidských příběhů a tragédií se tu odehrává? Je to začátek 3. světové války? Jak TO vzniklo a proč TO nikdo nestopne? Co vysílají, píšou a ukazují oficiální "unijní média" a co je realita? Otiskl někdo tyhle fotky v běžném tisku?    

Napadá mne tolik otázek, asi jako každého v těchto dnech. Jednoznačně ve mně fotky mrtvých dětí evokují slova genocida, imperialismus a hnus.  Vybavuje se mi školní dějepis, co jsme se o těchto výrazech učili, co vše mohou vyjadřovat, pátrám na internetu, chci si to nějak srovnat a připomenout v hlavě. Za socialismu nás soudruzi varovali před rozpínavými imperialisty a taky jsme se učili o genocidě Židů. 

Nevím proč, ale zadávám do vyhledavače slova válka, imperialismus, genocida. Dostávám množství nabídek, rozkliknu právě tuto a hltám její text.

První světová válka:

"Znáte pohádku o milionáři, který ukradl slunce? Jiří Wolker v ní vypráví o boháči, který chtěl mít všechno bohatství světa jen pro sebe. I slunce by byl nejraději lidem ukradl a nechal by je ve tmě a v zimě. Řeknete si, že je to jen v pohádce? Ovšem, ukrást slunce je možno jen v pohádce. Ale tak sobečtí a chtiví jako milionář z pohádky jsou všichni kapitalisté.

Z práce dělníků bohatli. Ale to jim nestačilo. Toužili mít stále více a více. Ve své chamtivosti chtěli ovládnout co největší část světa – nové a nové daleké země a jejich bohatství. Vymýšleli si plány, jak ovládnout celý svět. Protože každý z kapitalistických států chtěl pro sebe uchvátit co nejvíce, dostaly se do sporů. Vytvořily se dvě skupiny kapitalistických států: Německo a Rakousko-Uhersko na jedné straně a Anglie, Francie a Rusko na druhé. Spory se zostřovaly.

Roku 1914 vypukla mezi těmito skupinami států válka – první světová válka. Zachvátila skoro celý svět a trvala čtyři roky. Byla to válka nespravedlivá. Byl to boj kapitalistických zemí o vládu nad světem. Pracujícím lidem přinesla nesmírné utrpení. Avšak kapitalisté si spokojeně mnuli ruce. Seděli si pěkně v bezpečí a počítali miliony, které jim válka vynášela. Vydělávali spousty peněz na válečných dodávkách, nejvíce ovšem na dodávkách zbraní. Zatím na válečných bojištích umíraly miliony pracujících. 10 milionů vojáků bylo zabito a 20 milionů zraněno a zmrzačeno. Přitom ani nevěděli, zač bojují. Na celém světě se lidé ptali: „Proč máme jít do války? Proč máme zabíjet lidi a proč se máme sami nechat zabít?“ Kapitalisté obratně lidu nalhávali, že bojují proti nepřátelům a za vlast. Lid však stále jasněji poznával, že bojovat za vlast a proti nepřátelům znamená bojovat proti svým utlačovatelům a vykořisťovatelům, bojovat proti kapitalistům. Tento spravedlivý boj vybojoval první na světě ruský lid rok před koncem světové války, ve Velké říjnové socialistické revoluci."

(Kolektiv autorů: Obrázky z dějin, učebnice vlastivědy pro 4. postupný ročník národních škol, Praha, SPN 1952, s. 62n.) 

Teprve nyní se zajímám o to, jaké stránky jsem vlastně navštívila. V levém rohu logo Ústav pro studium totalitních režimů, nadpis Ukázka textu I., první překlik - Anatologie ideologických textů, druhý překlik - Učebnice ve službách ideologie. Dozvíme se, že "Školní dějepis představoval v kontextu lidově demokratického Československa významný nástroj ideologické indoktrinace. Dějepisné vzdělání se mělo podstatnou měrou podílet na výchově nového socialistického člověka. Analýza a interpretace ukázek z učebnic dějepisu může vést ke kritické reflexi persvazivních strategií a mechanismů ideologické manipulace. Výklad dějin se samozřejmě v průběhu let měnil, podléhal proměnám ideologického kontextu...". Dále, že "Nad ukázkou z učebnice může dojít k nebývale efektivní koncentraci témat: hovoříme o první světové válce jako o historické události, zároveň o ideologické dezinterpretaci a účelovém využití zkresleného obrazu války k legitimaci moci a navíc též o socialistické škole a jejím výchovném tlaku na žáka. Staré učebnice žáky nenásilně vedou k tomu, aby si uvědomovali proměnlivost recepčního kontextu (situace žáků i učitelů ZŠ se v 50. letech lišila od té dnešní), aby pochopili, že historický kontext ovlivňuje jednání lidí, aby k hodnocení tohoto jednání přistupovali s vědomím toho, že bylo historicky kontextualizováno, a ptali se po specifikách tohoto kontextu."  

Ještě, že už je dnes lépe, cituji: "V západní Evropě došlo v posledních desetiletích k zásadní proměně dějepisných učebnic, kdy klesá podíl syntetického výkladového textu na úkor analytické části (obrázky, novinové či odborné texty, vzpomínky aj. – doplněné otázkami a úkoly) a zdůrazňuje se pluralita a konstruktivismus dějepisného poznání. Reprezentativním příkladem takových učebnic může být třeba společný německo-francouzský model učebnice Geschichte/Histoire. Tento úspěšný projekt založený na multiperspektivnosti dějepisného vzdělávání vznikl roku 2003 na základě společného rozhodnutí francouzské a německé vlády. Nejde přitom „jen“ o vytvoření jedné učebnice, ale o stabilní pracovní skupinu, která se zabývá tvorbou materiálů pro školní výuku dějepisu viz: http://www.klett.de/projekte/geschichte/dfgb/. Využití ukázek ze starších (nejlépe ideologicky deformovaných) učebnic představuje nejen efektivní způsob analytické práce s textem, ale především do výuky (a následně do historického vědomí žáků) nenápadně vnáší povědomí o konstruktivismu, pluralitě a multiperspektivnosti dějepisného poznání."

Dále web nabízí pod názvem Výuka moderních dějin rozbor a ukázky jiných dobových textů, současné vzdělávání, projekty, konkrétní metodiku, e-learning, výzkum výuky i údajné "mýty" některých periodik o výuce soudobých dějin, kde "specialisté z ÚSTRu" vyvrací tvrzení, že soudobé dějiny učitelé vlastně neučí, protože se jich bojí a výuka tak na většině škol končí rokem 1945. (No, bodejť by ne, říkám si).

Jak si asi Evropská unie poradí se školstvím a dějinnými událostmi na Ukrajině? Také po vstupu Ukrajiny do EU ustaví Porošenko zákonem institut pro studium totalitních režimů, nebo podobnou "mološí" organizaci s názvem Ústav paměti národa, jako v jiných zemích východního bloku? Ukrajinu tyto kroky jistě neminou. Jak a kdo bude interpretovat historii a dějepis sourozencům, vrstevníkům mrtvých dětí a pamětníkům? Spláchne to čas a dobový kontext? Jaká bude nová výuka a metodika "moderních dějin"? Jak ji školení a dobře placení metodici EU zpracují a Ukrajincům a členským státům nadiktují? Jaké budou nové učebnice? Budou konstruktivisticky, plurálně a multiperspektivně prezentovat toto dějepisné poznání tak, aby nedocházelo k ideologické dezinterpretaci a účelovému využití zkresleného obrazu války občanské nebo světové k legitimaci moci a navíc k výchovnému tlaku na ukrajinského, potažmo unijního žáka tak, jak k tomu docházelo například kdysi v totalitních létech u nás v učebnici Obrázky z dějin při prezentaci první světové války?

Možná by bylo dobré, aby si metodici předtím dobře pročetli ukázkový text s úryvky z pohádky znevažovaného a vysmívaného Wolkera a autorů tehdejší vlastivědy pro 4. postupný ročník. Náš institut by pomalu také mohl opustit období komunismu a nacismu (co stále chce ještě studovat?) a objektivně začít raději studovat současnost. Alespoň by byl tento moloch s neskutečně rozbujelou organizační strukturou a množstvím úředníků účelně využit a ne nadarmo dále státem, čili námi, placen.

Takový totalitní režim, jaký je totiž nyní v Evropě a v různých dalších částech světa tu pravda, ještě za celou dobu historie, nebyl! Slova jako imperialismus, genocida a hnus by měla být základem pro studium současné TOTALITNÍ SVĚTOVLÁDY! 

 

Dodatek ze dne 6.7.2014

Jelikož se množí v diskuzi pochybnosti o informacích o mrtvých ukrajinských dětech a o záměrné Ruské propagandě, přikládám odkazy na několik zahraničních článků. Např. BBC již 11. 6. 2014 vydává zprávu o 14 mrtvých dětech na Ukrajině, hovoří se zde i o šestileté dívence. Fotografie, které jsou v koláži, jsou od východoukrajinského obyvatele z fb stránek, potvrdit ani vyvrátit tvrzení, že se jedná jednoznačně o tytéž zabité děti NELZE! Stačí si však přeložit zprávy od korektních informačních serverů a není možné o smrti dětí z důvodu války pochybovat!  Děkuji za pochopení. JH   

http://www.bbc.com/news/world-europe-27804611

http://rt.com/news/166788-eastern-ukraine-death-toll/

http://en.ria.ru/world/20140623/190674922/Over-40-Children-Killed-Amid-Clashes-in-Battle-Stricken-Eastern.html

Autor: Jiřina Holotová | pátek 4.7.2014 23:11 | karma článku: 32,72 | přečteno: 4832x
  • Další články autora

Jiřina Holotová

Stát nedokázal zabránit odstranění sochy Koněva a nemístné vtipkování starosty

„Neměl roušku. Pravidla platí pro všechny stejně. Ven jen s rouškou nebo jinou překrývkou úst a nosu,“ nemístně zavtipkoval na svém fb profilu starosta Prahy 6, kde probíhalo odstranění Koněvovy sochy.

3.4.2020 v 16:41 | Karma: 43,66 | Přečteno: 2525x | Diskuse| Politika

Jiřina Holotová

Ukradené výročí Sametové revoluce

Řvaní, pískot, pokřikování, strkanice, sprosté výrazy, bránění pokládat květiny, zapalovat svíčky všem jiným lidem, než členům demobloku. Takové bylo od rána třicáté výročí 17. listopadu v Praze. Nedobrý obraz dnešní společnosti.

17.11.2019 v 18:50 | Karma: 42,53 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Politika

Jiřina Holotová

Mistr si udělal nádherný scénář ke svému poslednímu vystoupení

O tom, jaký má být pohřeb, dávno rozhodl sám Karel Gott a jeho žena to věděla nejlíp! Hádat se proto už nemusíte, je to nedůstojné! Rodina to vyřešila za všechny ?

12.10.2019 v 15:43 | Karma: 41,55 | Přečteno: 2266x | Diskuse| Společnost

Jiřina Holotová

Breivikem to začalo, El Pasem to nekončí

V texaském El Pasu došlo v sobotu dopoledne k hrůznému teroristickému činu, ke střelbě do návštěvníků obchodního centra. Dvacet jich na místě zahynulo, mnoho bylo zraněno. Masovou střelbu má na svědomí bílý americký občan.

6.8.2019 v 16:22 | Karma: 39,43 | Přečteno: 1440x | Diskuse| Politika

Jiřina Holotová

Pašeráctví migrantů v Evropě: Carola Rackete na svobodě, Jiří Šagan dva roky natvrdo

Vzpomínáte si na případ řidiče kamiónu, kterému ve francouzském přístavu Calais do nákladového prostoru vlezli běženci z Íráku a do protokolu ještě uvedli, že tak učinili bez vědomí řidiče? Dostal za to dva roky natvrdo.

3.7.2019 v 18:07 | Karma: 48,43 | Přečteno: 12907x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Sokoly povede dosavadní místostarosta Martin Chlumský, rozhodl výbor

27. dubna 2024  17:35

Do čela České obce sokolské (ČOS) zvolil výbor Sokola podle očekávání dosavadního prvního...

Triumf českých středoškoláků. Zvítězili v soutěži NASA s návrhem dálkové opravy družic

27. dubna 2024  17:21

Pětice českých středoškoláků uspěla ve finále prestižní mezinárodní soutěže Conrad Challenge v...

Praktický i pro zábavu. Americká firma nabízí robopsa s plamenometem

27. dubna 2024  17:04

Americká firma Throwflame poprvé zveřejnila cenovku za svého robotického psa, který má na sobě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 140
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4285x
Žijeme v překotné době a záleží na každém z nás, jakým směrem se bude svět ubírat, zda ve společnosti převáží zdravý selský a racionální rozum, nebo zda se necháme vmanipulovat do světa plného nesvobody, diktátu, zvrácených ideologií a hodnot, do světa orwellovského typu.